Érdekes - és minden valószínűség szerint eredetileg át nem
gondolt - kérdése a MAGUS világának a dorani varázslók botjának kérdése. A
problémát, illetve a kérdést a Rúna II/4. számában megjelent, a dorani
varázslóbot címet viselő cikk indította el. Miért csak az lehet varázsló
Doranban, akinek botja születik? Miért születik az igazi varázslóknak botja? A
bot a varázsló lelkével van kapcsolatban - hogyan illeszkedik ez Ynev
világához, az ottani lélekvándorláshoz? Ezekre a kérdésekre kerestem, és
reményeim szerint találtam kielégítő választ elméletemmel.
Az Ynev világát hordozó univerzumban a lélekre, a
lélekvándorlásra vonatkozó törvényekről már az Első Törvénykönyvben is
olvashatunk. Csak összefoglalva: a lélek halhatatlan, fokozatosan fejlődik, az
anyagi testtel együtt.
Hogy miképpen keletkeztek a lelkek, pontosabban az első
lelkek, nem kívánok részletesen foglalkozni, fogadjuk el, hogy ugyanazok - vagy
hozzájuk hasonló hatalmú lények - alkották őket, amint magát a világot. Hogy
ezek a lények már nem tevékenykednek Ynev közelében, Ynevre hatóan, arra több
közvetett utalást találunk a MAGUS irodalmában: a mai istenek nem ugyanazok,
akik a világot teremtettek, a mai istenek csupán felvigyázói a teremtés
művének.
Az ynevi lélek tehát megszületett valamikor, lélekcsíraként
megannyi kezdetleges anyagi létformát végigkísért, megannyi újjászületéssel
jutott arra a szintre, amikor már asztrálteste kifejlődöttnek volt mondható. A
folyamat ismétlődött, a kezdetleges növényi és rovar létet az egyszerű állati
lét, mint anyagi test váltotta fel, és lassan kialakult a mentáltest is, ami
újabb újjászületések során fejlődött tovább. Később az anyagi test elérte az
értelmes humanoidok, majd az ember létformáját, a lélek pedig A nagybetűs
lélekké fejlődött, kialakult asztrál illetve mentáltesttel. A fejlődés ekkor
sem állt meg, az emberi lélek is számtalanszor újjászületett, egyes elmélet
szerint az elfekben már magasabb szinten létezik. Itt érdemes megállnunk, és
azzal már csak érintőlegesen foglalkozni, hogy a lélek még tovább fejlődik, míg
végül leveti az anyagi testhez kötődés korlátait, és magasabb létformaként
létezik tovább - hiszen halhatatlan.
Ynev világa még a lelkek fejlődésének léptékével is nagyon
régen keletkezett. A teremtő istenek, vagy erők létrehoztak nagyszámú lelket,
amelyek rendre fejlődtek, és egyre magasabb fejlettségi szinten születtek, és
születnek ma is újjá. Kézenfekvő hát a kérdés, hogy miért nem fogytak még el,
hiszen egy idő után már, amikor a lelkek mindegyike, még a leg lassabban
fejlődő is túlhaladott egy bizonyos szinten, megszűnnének egyes alacsony szintű
fejlődési stádiumok, hiszen az azokhoz tartozó anyagi testekhez nem lenne
hozzápárosuló lélek. Ez azonban nem következett be, rendre születnek Ynev
jelenében is növények, rovarok, mindenféle alacsony fejlettségű lélekkel,
pontosabban lélekcsírával rendelkező lények. Tehát kell, hogy legyen a
kezdetleges lelkeknek utánpótlása. Ha elfogadjuk, hogy a teremtő erők
visszavonultak - hogy pontosan mi lett velük, nem lényeges - Ynev jelenéből,
vagy csak nem gyakorolnak már rájuk hatást, azt is kijelenthetjük, hogy nem ők
azok, akik folyamatosan biztosítják a fejlődni való lelkek utánpótlását és a
világ működésének folytonosságát.
Az elmélet szerint a lelkek maguk gondoskodnak az ő
helyüket átvevő utódról, minden bizonnyal nem tudatosan. A teremtő erők vagy
szándékosan teremtették ilyenné őket, mert önműködő rendszert akartak alkotni,
vagy később, vesztüket, vagy kiválásuk szükségességét felismerve alakították át
őket, tulajdonképpen mindegy. Ahogy az is, hogy a kezdetektől fogva, vagy csak
egy bizonyos köztes időben - a teremtő nagyok távozásakor - váltak önmagukat
pótolni képessé a lelkek.
A elméletem szerint tehát a lélek a fokozatos fejlődés, a
rendszeres újjászületések alatt elér egy olyan fejlettségi szintet, ahol
önmagából egy kicsiny darabot, egy elhanyagolható lélekcsírát választ le, amely
megkezdi önmaga útját a lélek fejlődésének útján. Mindketten fejlődnek, ám
valamilyen fokú kapcsolat megmarad közöttük, hiszen egymásból valók. Egészen
addig tart ez az egymástól független, mégis közös fejlődés, amíg az eredeti,
öregebb lélek el nem éri azt a fokot, hogy kiváljon a lélekvándorlás
rendszeréből - de az is elképzelhető, hogy nincs ilyen határvonal, egyszerűen
csak olyan állapotokban születik újjá, amelyről többé nincs fogalma és pontos
képe az ynevi tudománynak. Az a pont, amikor az eredeti lélek már olyan sok
újjászületésen ment keresztül, hogy a dorani elvek szerint eléggé előrehaladott
ahhoz, hogy varázsló lehessen, és így megszerezhesse az elméleti tudást a
mágussá válásra, a tökéletesség felé, akkor érkezik el, amikor a levált
lélekdarab elért a növényi lét egy meghatározott szintjére - azaz egy drakfában
született újjá.
Kevés helyen foglalkoznak a növények közötti fejlődési
fokokkal a lélekcsírájuk szempontjából, pedig nyilvánvalóan ebben is kell, hogy
legyenek különbségek. Fogadjuk el, hogy a drakfa egy ilyen magas, ha nem a
legmagasabb növényi fok. Az is elképzelhető, hogy a drakfa az a legmagasabb
fok, amikor még jelentősebb károsodás nélkül egyesíthető a lélekcsíra az
eredeti lélekkel, és ez a folyamat nem teszi tönkre az ő fejlődésének útját.
Merthogy a dorani varázslómesterek pont erre az egyesítésre készülnek.
A dorani módszerek ismernek módot a varázslótanonc levált
lélekdarabjának megkeresésére - a szertartásokon átesett tanonc maga álmodja
meg, merre találja a fát, amely az ő lélekdarabját hordozza. Megszerzi azt, a
szintén megfelelő szertartásokkal lemetszett ágból bot - varázslóbot - készül -
és ennek során a lélekcsíra időlegesen egyesül az őt létrehozó eredeti
lélekkel, amely egy varázslótanonchoz kapcsolódik. Elég fejlettnek, öregnek,
tapasztaltnak tekintik, - a dorani elmélet szerint, amely nem nélkülözi a
mágiában sokkal jártasabbnak tartott kyr alapokat - hogy varázslóvá avassák,
hogy megkapja azokat az ismereteket, képességeket, amelyek lehetővé teszik
számára a tökéletesedés útján való előrehaladást, az anyagi lét nyűgén való
felülemelkedést.
Ezért van az, hogy a doraniak csak olyan személyt avatnak
varázslóvá, aki megtalálta a botját, hiszen akinek nem született még ilyen,
annak a lelke még nem elég fejlett, még nem áll készen, hogy igazi varázsló
lehessen. Semmi sem tiltja, hogy olyan ember tanuljon mágiát, akár a
legmagasabb fokon is, akinek a lelke még nem érte el a fent részletezett
szintet, gondoljunk csak a pyarroni varázslókra, akik más elveket tartanak
fontosnak, és nem vizsgálják a lelkeket ilyen szempontból. Ők sokkal
emberközpontúbb, az anyagi léthez, az embernem és az általa képviselt érdekek
védelméhez jobban kötődő elveket vallanak magukénak, ahogy a pyarroni istenek
is sokkal emberközpontúbbak, jobban megérthetőek, elfogadhatóak más, pl. a kyr
istenekhez képest, ezért is váltak rövid idő alatt olya népszerűvé.
A doraniakat ez nem érdekli, nekik azon kevesekre van
szüksége, azokat válogatják ki, akiknek a lelke megfelelő fejlődési szintet
érte el. Módszereik is erre utalnak, hiszen még olyan eszközök használatot is
megengedik maguknak, amelyektől a pyrroniak iszonyodva fordulnak el. Doran
befogadta a nekromanciát, amelynek tanai között jócskán találunk olyan
alkalmazásokat, amelyek Ynev világán a természetet átható erők és törvények
alapján nem kívánatosak, gondoljunk csak a feketemágia alkalmazóját büntető,
kultúrától, elvektől, szándéktól és mágiaformáktól független tulajdonságára. A
doraniak minden bizonnyal úgy gondolják, egy emelkedett lélek kezében még ez az
eszköz is megengedett, még akkor is, ha a mindenség törvényei értelmében ők is
ugyanúgy el kell, hogy szenvedjék a világ rendjébe beavatkozó mágikus praktikák
alkalmazásáért járó büntetéseket. Egy tapasztalt, fejlett lélek azonban ezzel
is megbirkózik, illetve talán feltételezhetjük azt is, hogy abban az nem tesz
akkora károkat, mint egy nem ilyenben.
A kiválasztás eme módja, és az értékek, a tudás, amit
képviselhet egy ilyen közösség csak a lélek fejlődésére vonatkozóan, teszi
saját szemében kiemelkedettebbé Doran varázslóit minden más varázslóval
összehasonlítva Yneven. Jogosan magyarázza, hogy legkiválóbbjaik is miért
lesznek csupán egyetemi tanítók és tudósok, ha nem rendelkeznek a bottal - azaz kellő lelki fejlettséggel. Ez
magyarázhatja Doran viselkedését, méltóságteljes távolmaradását a mindennapi
dolgoktól, illetve az abba csak megfelelő mértékkel történő beavatkozást.
Magyarázza azt a fensőbbséges nézetet, azt a büszkeséget, amely egy dorani
varázslót körülleng - más, esetenként az övékéhez felérő tudású varázsló
mellett is. Bár elismerhetik más varázslók hatalmát és kiválóságát,
szükségszerű, hogy valamilyen szinten méltatlannak, saját kiválasztási
rendszerük szemével valószínűleg alkalmatlannak tekintenek minden más
varázslót, egy olyan elmélet okán, amelyet más iskolákban talán nem is
ismernek.
A lélekdarab és a varázsló lelkének időleges egyesülési
folyamata nem csak, hogy mérőfok a lélek fejlettségére vonatkozóan, de a
varázsló lelkének számára előnyökkel is jár, azaz még képes azt befogadni,
annak erőit a magáéhoz kapcsolni - a bot, pontosabban a lélekdarab ezért
erősíti a varázsló lelkét. Valószínűsíthető, hogy erre a folyamatra korábban
nem érdemes, később pedig már nem kerülhet sor, például azért, mert bár egy
önálló emberi lélekké fejlődött lélekdarab az eredeti lélektől is magasabb
fejlettségi szintet feltételez, de annak az eredetivel való időleges egyesítése
már lehetetlen volna (azaz már nem lenne meg az erősítés), és/vagy olyan durva
beavatkozás volna a lélekvándorlás folyamatába, amelyet nem szabad megengedni
és vállalni. Ezt igazolja, hogy önálló lélek saját lélekkel rendelkező testbe
kerülve nem egyesül az ottanival, hanem kiszorítja azt - pedig ha egyesülés
után ez valami előnyt jelentene, nyilván ezt tenné, vagy lenne olyan lény,
módszer, amelyik ezzel kísérletezne.
Ez a szükséges állapot és fejlettségi szint minden
bizonnyal nem csak egy életen keresztül tart, valószínűleg lélekdarab fejlődésének több állomása is a
drakfában játszódik le.
Ez a kiválasztás nem biztosítja automatikusan a sikert,
csupán egy kezdő válogatás. A varázslótanoncnak el kell sajátítania a szükséges
ismereteket, és varázslóként is magának kell kitaposnia a mágus-lét felé vezető
utat. Van, akiknek nem sikerül, még áruló is akadhat közöttük, gondoljunk csak
Wolkum Naizredre.
Az elmélet nem írja elő, hogy bárhol másutt ne kerülhetne a
varázslók közé olyan személy, akinek valahol van egy botja, pontosabban egy
éppen jó fejlődési stádiumban lévő lélekdarabja, amelynek a dorani szertartás
és vizsgálat híján a létéről sem tud. Az azonban tény, hogy Doranban varázsló
csak olyan személyből válhat, akinek a lelke elérte a kellő fejlettséget, és
jogosan próbálkozhat meg a mágussá válással.
Ez hát az elmélet, amely Ynev lélekvándorlásába
beillesztve ésszerű magyarázatot kínál mind a lélekvándorlás egyes kérdéseire,
mind pedig a dorani varázslók kiválasztásának egyedi módjára és okaira.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése