Lehetnek harctéri, vagy
krónikás énekmondók, világcsavargó igricek, vagy széptevő udvari trubadúrok,
egy dolog mindannyiukban közös: elsősorban dalnokok – még ha szükség esetén
képesek is arra, hogy a mesteri ének- és zenetudásukkal előadott dalaikba nagy erejű
mágikus hatásokat szőjenek. Ezen alapelv leszögezése azért szükséges rögtön a
legelején, mert szem elől tévesztése esetén az Ynev-szerte ismert mondás, mely
szerint „A bárd legkegyetlenebb fegyvere a lant”, annak dacára, hogy varázshatalmával
ölni valóban csak ily módon képes a dalnok, hitvány frázissá silányul, ha a
dalmágiák hatékonyságát összevetjük a fény- és hangmágiákban rejlő
lehetőségekkel.
De ez az összehasonlító,
kizárólag hatékonyságorientált szemlélet a legtávolabb a épp tőlük áll, akik
számára a hatékonyságnál általában sokkal fontosabb a stílus. Ezért aztán
mindenképpen szögezzük le: elsősorban dalnokok ők, s nem illúzionisták, pláne –
noha elméletileg többségükben képesek volnának rá – nem gyilkológépek, akik
mágikus hatalmukat csupán eszközként használják arra, hogy egyébként sem
elhanyagolható harci képességeiket fény és hangmágiával kiegészítve tegyék
magukat legyőzhetetlenné. (Ilyen torz lelkekből bizonyos jellegzetes
kivételektől eltekintve – mint például Gorvik és Krán sötét dalnokai – soha nem
is válhatna bárd, mivel mesterük hamar felismeri bennük az eltorzult
életszemléletet és ezért elhagyja tanítványát. Ezen lények mentalitásához
sokkal közelebb áll a boszorkánymesterek, esetleg tűzvarázslók, vagy egyes
papok életszemlélete, így az a játékos, aki ilyen motivációkkal kíván karaktert
indítani, ne a bárdok mágiáját használja eszközként, hanem a mentalitásához
sokkal közelebb álló egyéb varázshasználókét.)
Aki valaha is bárddá válik,
annak lételeme a stílus, hogy eladja magát, az, hogy szórakoztat, de legalább
ennyire az is, hogy önmaga szórakozik, incselkedik és habzsolja az életet.
Választott közegében elsősorban találékonysággal és stílussal érvényesül,
melynek megcsillogtatását elsősorban a személyes karizmája, mesteri zenészi
képességei és nagyvilági képzettsége segítik elő, de szükség esetén dalaiba
szőtt mágiájával, vagy általuk kreált káprázatos fényjátékokkal is képes és
hajlandó nyomatékosabbá tenni. Ezen cél szem előtt tartásával elsajátíthat ugyan
olyan mágikus módszereket is, melyek segítségével a fényt és a hangot is képes
akarata szerint alakítani, de varázslatainak alapja ekkor is művészetének
csúcsa: a dal. Ambícióinak célja pedig elsősorban a szórakozás és az
érvényesülés, nem pedig a legyőzhetetlenné válás. Annak ellenére sem, hogy idővel
komoly repertoárt sajátíthat el olyan varázslatokból is, melyekkel akár
fegyveres önvédelmét is megtámogathatja.
Meggyőződésem, hogy a bárdok
képzése is a fentiek jegyében kell, hogy történjék, s hatalmuk alapja akkor is
a dal által keltett harmónia marad, ha a dalnok esetlegesen a fény-, vagy
hangmágiákban való elmélyülés útját választja fejlődése későbbi szakaszában.
Minden bárdmágia alapja a
misztikus erők Összhangzata, melyre a bárdok teljes hagyomány- és
mágiarendszere visszavezethető. Az Összhangzat segítségével töltik fel az elméjüket a várázsláshoz szükséges manával így ez értelemszerűen az első azon gyakorlatok sorában,
amiket a dalnok elsajátít, mikor arra az útra lép, melynek során az „egyszerű”
zenészből varázshatalmú bárddá válik. Az Összhangzat megszólaltatása közben a
dal által a lelkében létrehozott harmóniát használja fókuszként, hogy
segítségével elméjét megnyissa a Felsőbb Szférák felé, ahonnan misztikus
energiáit feltöltheti. Épp ezért gyakorlatilag a felhasznált dal nem is bír
jelentőséggel, a dalnok elméletileg bármilyen olyan dalt használhat, ami kellő
kiegyensúlyozottságot képes előidézni a lelkében, s ezáltal csatornát létesíthet
a Felsőbb Szférák felé. Ennek megfelelően az igazán mesteri dalnokok
Összhangzata gyakran alkalomról alkalomra más és más a zenélő pillanatnyi
hangulatától függően. A bárdok jelentős többsége – lévén inkább művészetként,
esetleg eszközként tekintenek a mágiájukra, mintsem tudományként – persze nem
jut el a tudatosság ezen fokára, hanem akár egész életén át az iskolája, vagy
mestere által ráhagyományozott, legfeljebb egyedi stílusa által kismértékben
megváltoztatott dalformulát használja.
A módszer egyébként
szembetűnő elvi hasonlatosságot mutat azzal, ahogy az egyes természeti népek
sámánjai és sámánpapjai különböző mantrák, vagy táncok segítségével idézik elő
a szükséges révületet, melyben mágikus hatalmuk kiteljesedik. Sőt távoli
rokonság fedezhető fel még a varázslók energiagyűjtő metódusaival is, akik
meditáció segítségével teremtik meg azt a tudatállapotot, melyben képessé
válnak megnyílni a mágikus energiák befogadására. Persze távolról sem
elhanyagolható különbség az, hogy a varázslók a tudatosság sokkal magasabb fokán
alkalmazzák módszereiket, ahol a külső közvetítő elem – jelen esetben a dal –
használatára már nincs szükség. Hosszú évek elmélyült tanulásával és
gyakorlásával elsajátítják azokat a meditációs és transztechnikákat, melyek
segítségével saját akaratukból, önnön elméjükön belül képesek létrehozni a
feltöltődéshez elengedhetetlenül szükséges csatornát, a kiegyensúlyozottság és
üresség állapotát. A bárd más módon, zene segítségével éri ugyan el, de a
harmóniának ebben az állapotában maga is képessé válik arra, hogy megnyissa az
elméjét a Felsőbb Szférák felé – amikhez tudományuk mára már feledésbe merült
misztikus gyökerei eleddig megfejtetlen okokból és módon kötik hatalmukat – és
onnan megtöltse elméjét a varázslatokhoz szükséges manával. (Mágiaelméleti
szempontból a folyamatnak valójában nagy valószínűséggel semmi köze sincs
semmiféle felsőbb szférákhoz, lévén a Kristályszférák megcsapolása felettébb
valószínűtlennek tűnik, s az istenek szférái is hasonlóan idegenek az
énekmondók többségétől. A Felsőbb Szférákhoz való misztikus kötődésük vélhetően
nem más, mint csupán egy a művészetük köré szőtt számtalan legenda és
misztérium közül, melynek eredete már régen elveszett ugyan, de hagyományaikban
a mai napig élénken él és azoknak immáron elválaszthatatlan részévé vált. A
mágiájukhoz szükséges manát azonban nem onnan, hanem a többi mágiahasználóhoz
hasonlóan maguk is a manahálóból nyerik.)
Varázslatainak létrehozása
során a dalnok a fenti folyamaton megy át, de fordított irányban, hiszen
akaratát ismét a dal által létrehozott harmónia segítségével nyitja a
külvilágra, csakhogy ez esetben nem, a befogadás, hanem éppen a kinyílás a célja.
Bizonyos tekintetben a módszert vizsgálva azt kell megállapítanunk, hogy a bárdmágia
az ismert mágiaformák közül a legprimitívebb. Hiszen nem csak a varázshasználó
elméjét kell ily módon külső eszköz igénybevételével megnyitni – amit egyébként
más mágiahasználók is kénytelenek megtenni, ha a varázslatok létrehozásához
szükséges igék kiejtésére és a kézmozdulatokra gondolunk – hanem a mágikus
energia célbajuttatását is ugyanerre a közvetítő közegre kénytelenek bízni.
Megjegyzendő, hogy egyes varázshasználók – mint például a boszorkányok és
boszorkánymesterek - ilyen irányú korlátoltsága is kiemelkedő, ami többek
között abban nyilvánul meg, ahogy bizonyos varázslatok során csak az egyik
kezüket használhatják teljesen megfoghatatlan, csak a tudatosság hiányából
fakadó kondícionáltságukkal magyarázható okokból kifolyólag. Mindenesetre e
tekintetben más szempontból is egyedülállóan fejletlennek mondható a bárdok
módszere a többi varázshasználó metódusaival szembeállítva, hiszen a dal, mint
fókusz kénytelen utat találni a célszemély elméjéhez is, mivel enélkül képtelen
lenne kifejteni a kívánt hatást, s ezért esetükben valamilyen sajátos mágikus
jelenségként összefonódik a dal a hordozott varázslattal. Ezért van az, hogy
süketekkel szemben a dalmágiák teljességgel hatástalanok, sőt ez teszi lehetővé
az avatottak számára az egyik legegyszerűbb, de leghatékonyabb védelmet is, ami
bármilyen típusú aktív mágia ellen létezhet. Amennyiben ugyanis befogják a
fülüket, ily módon elzárva a varázslat közvetítő közegének, a dalnak az útját,
a varázslat egyszerűen képtelen célba érni.
Ugyanakkor egyszerűségében
rejlik a nagyszerűsége is a varázslás ezen módjának. Ugyanis a dal minden
szükséges körülményt megteremt ahhoz, hogy a varázslatnak a bárd elméje által
már kívánt formába öntött energiája célba jusson, ami több előnyt is biztosít
az egyéb varázslási módszerek használóival szemben. Egyfelől a dalmágia alkalmazóját
nem korlátozza mágikus zóna, de még a látótávolság sem, vagy bármi egyéb olyan
hatótávolsággal kapcsolatos korlát, ami a többi varázshasználót sújtja.
Egyetlen szempont számít csak: hogy a varázslatot hordozó dal eljusson a célba.
Más szavakkal kifejezve: a dalnok a célpont hallótávolságán belül legyen és
annak hallását ne akadályozza semmi. Másfelől mivel a dal csupán hordozó, nem
maga a varázslat, ezért külső szemlélő számára teljességgel megállapíthatatlan,
hogy adott dal milyen mágiát hordoz, avagy hordoz-e egyáltalán. Ezzel szemben a
többi varázshasználó módszerei, mozdulatai és mágikus igéi kívülállók számára
is megismerhetők és azután könnyedén felismerhetők, lehetővé téve ezzel a
felkészülést a kiváltott mágikus hatásra. A dalmágiák semmi hasonló kötöttséget
nem hordoznak, a kívánt mágikus hatás bármikor, bármilyen dalba belefoglalható
a dalnok kénye-kedve és a külvilág körülményei szerint, mely változatossággal a
dalnokok rendszerint élni is szoktak. Persze a zenésznek viszonylag magas fokon
képzettnek kell lennie a dalmágiák terén ahhoz, hogy ennyire rugalmasan képes
legyen kívánsága szerinti dalokba foglalni varázslatait, ezért a tanulmányaik
kezdetén még csak a tanítójuktól elsajátított dalok segítségével képesek rá, s
később, többnyire maguk találják meg a módját, hogy a kívánt hatásokat egyéb
dallamokba is beleszőhessék (ellentétben a misztikus erők Öszhangzatával,
amivel kapcsolatban sokkel kevesebben jutnak el ugyanehhez a felismeréshez). Ugyanakkor
általánosságban mégis jellemző az, hogy bármennyire képzettek legyenek is, a bárdok
lehetőség szerint a kiváltani kívánt hatás hangulatához legalábbis közelítő
dalt választanak hordozóul, hiszen a stílus és harmónia iránti igényük ezt diktálja.
A fentieknek ellentmondva a
magas fokon képzett dalnokok fény- és hangmágiáik használata során már képessé
válnak arra, hogy varázslás közben a dal-összetevőt elhagyják. Saját
magyarázatuk szerint – már amennyiben sikerül olyannal összeakadni, aki
hajlandó erről beszélni – a dallam nem a külvilágnak, hanem csupán önmaguk
számára fontos a harmónia megteremtéséhez, ezért ezen varázslatok alkalmával
elegendő mindössze gondolniuk a dallamra ahhoz, hogy elméjük a kívánt mágiát
létrehozhassa. Egyéb típusú varázslataik azonban továbbra is megkívánják a
dal-összetevőt, fény- és hangmágiájuk feltehetőleg csak azért nem, mert ezek
két rendkívül csekély ellenállású „anyag”, a fény és a hang manipulálására
szolgálnak, s így hozzájuk elegendő csatorna a dalnok akarata. Más varázslatai
során a bárd sokkal nagyobb ellenállásba ütközik, ezért a dal, mint közvetítő
közeg nélkül varázsereje nem képes kiváltani a kívánt hatást.
A kép forrása: www.giantbomb.com
A kép forrása: www.giantbomb.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése