A fentebbi fogalmak gyakran merülnek fel vitás kérdéseként
a kalandmesterek és játékosok körében, gyakran keverik őket és helytelen
meghatározásukból helytelen következtetéseket vonnak le. Bár a fogalmak
tisztázottak, a MAGUS szakirodalom nem minden esetben könnyíti meg dolgunkat,
hiszen szövegében pontatlanság is található. További nehézség, hogy a fentebbi
fogalmat némelyike nem jelent meg az első könyvekben, és csak, vagy is, Rúnák
lapjain jelent meg, így sokakhoz máig is közvetve, gyakran torzulva jut el. A
tisztánlátás érdekében ezeket a kérdéseket szeretném tisztázni cikkemben.
Gonoszság Yneven
Hangsúlyozom, és ez nagyon fontos kitétel, Yneven. Csak
ott. Nem kívánok foglalkozni a földi gonoszság fogalmával, hiszen azt megannyi
filozófus próbálta már meghatározni, és vallási, társadalmi berendezkedéstől
függően más-más értelmezés társulhat hozzá, a Földön minden relatív. Nem így
Yneven! A MAGUS egy játék, egy kitalált fantáziavilágban játszódik, amit
alkotói - mert megtehették - bizonyos vonatkozásokban igen idealistára
alkottak. Talán ezért is szeretjük annyira, mert csak egy játék, a valóságnál
sokkal egyértelműbb és egyszerűbb. Yneven van jó és gonosz. Erről - Kránnal
kapcsolatban - értekezik Novák Csanád a Rúna magazin III/3-as számában is.
„Yneven azonban – a
szándékaink szerint – más a helyzet. Léteznek azok az abszolút értékek, melyek
alapján eldönthető, hogy mi számít jónak, mi rossznak vagy gonosznak, hogy mi
erkölcsös és mi nem. Más kérdés persze, hogy Ynev lakói közül ezt nem mindenki
gondolja így, és vagy megkérdőjelezi ezeket az értékeket vagy nem törődik
velük. Ez azonban mit sem változtat a tényen: létezik „jóság” és „gonoszság” és
ezek a fogalmak egyetemen – néptől, fajtól, lakóhelytől és kultúrától
függetlenül – érvényesek.” (Novák
Csanád, Rúna III/3, Szilánkok - ötletek, gondolatok a MAGUS-ról)
Amennyiben az ynevi gonoszságot akarjuk boncolgatni, első
helyen kell tisztáznunk, hogy milyen szerepben tesszük ezt. Sokan esnek abba a
hibába hogy keverik ezeket a szerepeket, általában tudatlanul „vérfürdővé”
változtatva fórumtémákat, beszélgetéseket. Ezt a kérdést elsősorban a játék
világán felülemelkedve, játékosként, Kalandmesterként, olvasóként van értelme
megvitatni, és ekkor a fentiek érvényesek, vitának igazán nincs is értelme.
Ynev fantáziavilág, ami úgy lett megalkotva, hogy többé-kevésbé definiálták
rajta, hogy van jó és van gonosz, létezik ezek örök szembenállása, és
megtestesítői, akár gonosz értékrendet valló országai, vallásai is, ilyen
például konkrétan kimondva Krán.
Egy másik szempont, amikor egyes ynevi karakterek szerepébe
helyezkedve vitatjuk meg a dolgot, az ynevi társadalmak értékrendje szerint,
Ynev világán. Ahogy Novák Csanád is írja a fenti cikkben: „Ugyancsak hiszem, hogy csak a karakterek vitáinak van értelme a jó és
rossz fogalmáról. Sőt. Érdekes, jó szerepjátszásra ad lehetőséget egy kráni
karakter ideológiai eszmefuttatása, vagy vitái egy pyarroni elkötelezettségű
karakterrel. De hiábavalónak tartom a játékosok egymást győzködő vitáit arról,
hogy Krán gonosz-e vagy sem, ha ezt kívülállóként teszik.”
Ezt azonban nem szabad kiemelni a játékból, és óriási hiba
az, amikor valaki egy kívülállók közötti vitába „ynevi karaktere” szemszögéből
száll be. Véleményem szerint ezt a legtöbbször nem tudatosan teszik, oka pedig
egyszerű, nagyon nehéz teljesen elvonatkoztatni földi életünk valóságától. Nálunk
ugyanis - és így kell lennie Yneven is - gonosznak lenni rossz, megvetendő
dolog. A gonoszság nem jó, a gonoszt már csak azért is kinézik, ami, ilyen a
státusza. A társadalmak, vallások, értékrendszerek ezzel (is) kényszerítik rá
értékrendjüket tagjaikra, aki nagyot és olyat vét, gonosz lesz, és
kitaszíttatik, elpusztíttatik. Ki akarná ezt magának? Ösztönös reakció hát,
hogy senki nem vallja magát gonosznak, ha netán ilyen helyzetbe kerül, hát
elkezd magyarázkodni. Jönnek a szempontok, a minden relatív elv, a viszonyítgatások,
a szándékok latolgatása. Senki nem akar gonosz lenni.
Ez érvényesül akkor is, amikor valaki olyan karaktert választ
magának, ami Ynev világán gonosznak számít, mart így találták ki. Ilyen
karakterek, kasztok, vallások, társadalmak játszhatóak a MAGUS-ban. De attól
még, hogy valaki őket választja, a státuszuk még nem változik meg. Ahogy a való
életben, egy kívülálló beszélgetésben a szerepjátékos sem lesz tőle valóban
gonosz. Ezért fölösleges is védekeznie, és azt latolgatni, hogy de hát Krán
csak a természet rendjét követi, stb. Nem is szabad a játék értékrendjét
kihozni a játékból, azaz senkit nem érhet megkülönböztetés, bírálat, megvetés a
játékbeli karaktere, viselkedése miatt… de hát a legelső MAGUS szabálykönyv eme
egyszerűnek ható alaptörvénye valójában nem tartható be mindig olyan könnyen.
Amikor belemerülünk a játékba, Yneven vagyunk, a
karakterünket személyesítjük meg, akkor megváltozik a helyzet, ott van értelme filozofálgatni.
Csakhogy attól még a gonosz gonosz marad, de ez más kérdés. Nyilvánvalóan egyik
ynevi társadalom sem fogja magát tudatosan negatívnak (gonosznak) titulálni,
tehát ott jöhetnek az indokok, az elvek, az érvek. Nyilvánvalóan más és más
lesz egy karakter cselekedeteinek megítélése más és más ynevi értékrendet valló
társadalom vagy vallás szemében, törvényei értelmében. De amikor felállunk az asztal
mellől, gondolatban vissza kell váltanunk a valóságba, ahol két játékos szemlél
egy mesterien megalkotott fantáziavilágot, ahol a gonosz olyan könnyen és egyértelműen
gonosz.
Azért elemezgettem ezt a témát, mert az elkövetkezőkben is
nagyon fontos, hogy így szemléljük, és meg tudjuk különböztetni a különböző
nézőpontokat - elméletileg ez a szerepjátékosok erőssége. Ezt meg nem érteni,
ezen elbukni tehát hasonló szegénységi bizonyítvány, mintha valaki rosszul
játssza ki a karakterét…
Feketemágia
Egy nagyon könnyen meghatározható, jól körülírt fogalom, ám
maga a könyvben való tálalása is összekavarja a kevéssé alapos olvasókat. Már
MAGUS-történetileg is érdekes a megjelenése, ugyanis a KKUK (1993) még nem tartalmazza
a konkrét leírását. Néhol előfordul a szövegben, az elfek érzékenyek rá, a
boszorkánymesterek feketemágusok, a kisajtolás feketemágia, ám többet aligha
találunk róla a legelső MAGUS szabálykönyvben. Nincs mit csodálkozni hát azon,
hogy számos régi játékos egyfajta negatív, rossz dologként kezdte azonosítani,
és mint ilyet, szubjektív megítéléshez kötötte, tőlük tanultak az újak is
később.
Az első írás arról, hogy a MAGUS világán konkrétan mit is
értenek feketemágia alatt, hogy mit is jelent ez, a Rúna II/4. számában, a Kasztok
kínpadon - a varázsló cikkben jött ki, 1995-ben. Aki figyelt, megértette, ám
sokan a mai napig nem olvassák/olvasták a Rúna cikkeket. A köztudatba igazán
1997 után, az Első Törvénykönyv megjelenésekor kellett, hogy kerüljön a fekete
mágia kérdése, a „javított KKUK” ugyanis már tartalmazta a feketemágia
leírását, igaz, benne maradtak a homálykeltő részek is.
A feketemágiát - több fogalomhoz hasonlóan - több értelemben
is használja a törvénykönyv, összezavarva ezzel a felületes olvasókat. A
feketemágia a konkrét fogalmi leírása mellett a „gonosz mágia” szinonimájaként
(boszorkánymesterek bevezetője) és igen helytelenül a Nekromancia szinonimájaként
(elfek leírása) is szerepel, jókora fogalmi kavarodást okozva azok között, akik
nem olvasnak és értelmeznek átfogóan - például mert először ugranak neki
négyszáz oldalnak.
Vallom, hogy szerencsétlenre sikerült maga a törvénykönyv
feketemágia leírása is, mert éppen azzal kezdi, amit jól érthetően el kellett
volna választani, a különböző Yneven létező társadalmi, vallási vagy ideológiai
elvek és megítélések rendszerével és viszonylagosságával. Holott a szöveg
mondanivalója éppen az, hogy a feketemágia ténye független Ynev népeitől, a
mágia egyetemes törvényei közé tartozik. Nem csak egy mágikus hagyomány sajátja
(nem csak a varázslóknak tanítják meg), törvényei MINDENKIRE vonatkoznak,
használjon akármilyen mágiát, sőt, pszit! (a kisajtolás logikája alapján a
feketemágia szabályai a pszi alkalmazásokra is érvényesek).
A feketemágia értelmezésénél nagyon fontos, hogy
kalandmester és játékos minőségben szemléljük, és ne ereszkedjünk bele a világba,
pontosabban csupán az „istenek szintjéig”, a világot mozgató törvények
szintjéig tegyük azt. A feketemágia a MAGUS világának törvénye. Nem egyik-másik
vallásnak, társadalmi rendszernek a törvénye, hanem a világé. Nem számít, ki
honnan jött, ki mit vall vagy gondol, kinek mi a szándéka, a feketemágia törvényei
léteznek, és élnek, és automatikusan működnek, nem erkölcsi vita kérdései.
Az, hogy mi a feketemágia, mi számít annak, igen
jól körülhatárolt (már ha ismerik a játékosok - lásd a fenti történelmi
megjelenését)
„Feketemágiának
számít minden varázslat és mágikus praktika:
·
mely a
legcsekélyebb mértékben is megbolygatja a lélekvándorlás törvényeit.
·
mely
erőszakkal kiszakítja a lelket a testéből, avagy más-lelket, lényt plántál bele
a test igazi tulajdonosának akarata ellenére.
·
mely
közvetve vagy közvetlenül öngyilkosságba, vagy gyilkosságba hajszolja az
áldozatot, annak saját akarata ellenére.
·
mely
romboló, ártalmas hatást hoz létre közvetlenül a testen belül.
·
mely
közvetlenül kivonja az életerőt (Ép) a testből.
·
mely az
élőlények tömeges (vagy felesleges) pusztulását vonja maga után
·
melynek
leírásában ez külön megemlíttetik (pl.: Kisajtolás diszciplína)”
(Első
Törvénykönyv, 291. oldal - korábban Rúna II/4, Kasztok kínpadon - a varázsló.)
Ez a lapján szinte minden esetben egyértelműen
megállapítható, hogy egy varázslat, egy pszi diszciplína feketemágiának
számít-e, vagy sem. A megállapítás állandó érvényű, független az adott
helyzettől, a szándéktól. A feketemágia a MAGUS univerzumának (egy olyan
idalista fantáziavilágnak, ahol létezik a gonosz, ahol az adott szó valamilyen
különleges oknál fogva még a démonokat is köti, ahol a lélek puszta léte
szembeszegül bizonyos mágiaformákkal) törvénye. Ha tetszik, ha nem, megvalósul,
hatásai bekövetkeznek. Gyakran védekeznek játékosok, hogy de hát jó cél
érdekében, meg jó szándékkel tette… de ez senkit nem érdekel. Ha valaki feldob
egy kalapácsot, és alááll, ráesik és megüti magát, mert a földünkön így működik
a gravitáció. Akkor is ez lesz, ha én a legjobb szándékból ellököm és magam
állok alá, hogy szegénynek ne legyen baja. A természeti törvény az törvény, így
működik a világ. Ez nem egy bírósági tárgyalás, senki nem kérdezi, sehol nem
számít, hogy miért, mi célból tette, amit tett. Aki olyan varázslatot használ,
amely megfelel valamelyik pontnak a fenti listából, az feketemágiát használ, és
a törvénykönyvben később részletezett szabályok lépnek életbe, történések
következnek be.
Ha egy szinttel lejjebb ereszkedünk Yneven, és az
ynevi társadalmak, eszmerendszerek szintjén nézzük a dolgot, már más a helyzet.
A kavarodást az okozza, hogy ugyanazt a fogalmat használjuk, célszerű lenne, ha
a feketemágia szót csak világelméletben, csak kalandmesterként és játékosként
vennénk elő, de hát a törvénykönyv sem így tesz. Az adott ynevi
varázslóiskolában, társadalomban, közösségben már teljesen más lehet egy adott
módszer, varázslat, cselekedet megítélése. Egy dorani nekromanta varázslót nem
rónak meg azért, mert auráját feketemágia lenyomata szennyezi. Ám attól még a
természet törvényei ugyanúgy lesújtanak rá! Legfeljebb az emberek törvényei nem
büntetik érte. Az ynevi népek szokásai, értékrendszere alapján nem ítélik el,
akár még hős is lehet, de a természet törvénye, az, hogy a feketemágia
visszahat, ettől teljesen független! Pyarronban már megvetéssel néznek majd a
feketemágiát alkalmazó varázslóra, lehet, hogy meg is büntetik, lehet, csak
megszólják, itt lehet vitázni, lehet vizsgálódni, magyarázni, hogy miért,
milyen jó szándékkal alkalmazott valaki feketemágiát, de a Fehér Páholy
bocsánata sem fogja felmenteni attól, hogy a fekete mágia törvénye lesújtson
rá. Hiába szakít ki valaki csak azért egy lelket, hogy ezer másik lelket
megmentsen, feketemágiát alkalmazott, és a természet lesújt rá, az más kérdés,
hogy otthon megjutalmazzák, az istene megbocsájt, stb. Lehet valaki ezrek
gyilkosa, idézhet démont, ha nem használ feketemágiát, akkor nem sújt le rá a
feketemágia törvénye. Ettől még megbüntethetik egy ynevi rend tagjai, egy ynevi
állam törvényei értelmében, még akár gonosznak is számíthat, a feketemágia
szabályai ellen nem vétett.
Nagyon fontos ezt megkülönböztetnünk, játékosként
és kalandmesterként egyaránt, ám mivel az előbbi a játék izgalmainak hevében hajlamos
a saját érdekei szerint értelmezni mindent, az utóbbinak kell figyelni és
betartatni a szabályokat, mert Ynev ilyen, ilyennek alkották meg, így működik.
Gyakori tévhitek
Vizsgáljunk meg, és oszlassunk el néhány, a
feketemágiával kapcsolatos gyakran előforduló tévhitet. A legalapvetőbbet, az
alkalmazó szándékát kizárjuk a feketemágia megítéléséből, az semmit nem számít
ebből a szempontból.
Nekromancia
A nekromancia a mágia egy nehezen meghatározható
fejezete, nem is akarom itt most definiálni, elégedjünk meg annyival, hogy
tárgykörébe tartozik a lélekkel folytatott manipulációk mellett a démonok - és
külső síkok lényeinek - megidézése, és az életerővel történő manipulációk is.
Az a kijelentés azonban, hogy a nekromancia egyenlő lenne a feketemágiával, nem
igaz! A nekromancia varázslatainak tetemes része számít feketemágiának, ez igaz.
De létezhet olyan varázsló, nekromanta, aki kerüli a feketemágiát - szép
szerepjátékos kihívás. Ugyanígy egyetlen másik mágikus hagyomány sem számít
szükségképpen feketemágiának, még akkor sem, ha eszköztárában vannak olyan
varázslatok, amelyek feketemágiának minősülnek. De ha valaki nem nyúl ezekhez,
nem alkalmaz feketemágiát.
Halál szféra
A papok halál szférája sem azonos a feketemágiával.
A leírás szerint nekromanciának minősül ABBÓL A SZEMPONTBÓL, hogy az elfek és
félelfek ugyanúgy kiemelten érzékenyek rá, ám ezen túl semmi köze hozzá. Pláne
nem feketemágia. Az más kérdés, hogy a papi varázslatok között is akad olyan,
amely feketemágiának számít a szempontok alapján.
Ősi egyezmény
Az istenek között köttetett egyezség, mely
értelmében nem jelennek meg és avatkoznak be közvetlenül Yneven. Semmi köze a
feketemágiához, de még az emberekhez (vagy elfekhez, törpékhez) sem.
Természetesen egy isten szolgái, vagy azok által irányított birodalmak
küzdhetnek egy olyan isten hívei ellen, aki ezt megszegte… nyilván saját
istenük unszolására.
Pyarroni Paktum
A Pyarroni Paktum egy ynevi lakók között köttetett
megegyezés, nem természeti törvény. Tiltja az emberáldozatot, és ellenségének
tekint minden olyan vallást, amelynek istene ilyet kíván. Sehol nincs szó benne
a feketemágiáról. Egy alap papi áldozat nem feltétlenül minősül feketemágiának,
de ha mégis, akkor sem azért vét a paktum ellen, mert feketemágiát alkalmazott,
hanem mert embert áldozott.
Pyarroni Inkvizíció
Pyarron szervezete a Pyarroni Paktum betartására és
ellenségei elleni harcra. Nem a feketemágusok üldözése a célja. Bármilyen fájó
is, a pyarroni inkvizítorok nem feketemágusokat, nem boszorkánymestereket, nem
boszorkányokat üldöznek, hanem olyanokat, akik embert áldoznak. Ezért vannak.
Vonatkoztassunk el a földi inkvizíciótól - amelynek szintén nem eredeti célja a
boszorkányüldözés, de ez más kérdés)
A feketemágia üldözése
A feketemágia hatásának a szabályok szerint több
fokozata van. Egyetlen egyre, a legsúlyosabbra érvényes az, hogy a varázslók és
saját templomukban a papok megérzik, és üldözik. Ez érthető, ha belegondolunk,
hogy vajon szeretnénk-e valaki mellett lenni, aki gyilkolt, és akár minket is
megölhet… yneven a feketemágus sokkal nagyobb kárt okozhat, és tevékenysége
ellentétes a világot mozgató törvényekkel, persze, hogy fellépnek ellene. De ez
nem egy olyan varázshasználó, aki egy-két varázslatot alkalmazott, hanem a tudatos,
rutinszerűen feketemágiát használó gonosz személy. Aki csak néha nyúl hozzá, a
természet törvényei arra is lesújtanak a megfelelő mértékben és szabályok
szerint, ám az automatikus érzékelés már nem vonatkozik rájuk, ahogy
nyilvánvalóan nem is azonnali máglya a jutalmuk. (ok, Shadonban semmilyen egyházon
kívüli mágiahasználatot nem tűrnek el…)
Az ynevi társadalmi rendszerek, törvények megítélése
szempontjából még lehet mérlegelni, elemezni, magyarázkodni. Egy kráni varázsló
valószínűleg nem botránkozik meg egy feketemágiát alkalmazón, Pyarronban nem
nézik jó szemmel. De az, hogy a rendbe nem veszik fel, nem jelent egyet az
azonnali máglyával. Ahogy az sem, hogy ami egy képzett varázslónak nem tetszik,
arra egyből papok ugranak, akik érzékelni sem képesek, fel sem fogják, miről
van szó. (valószínű, hogy a feketemágia jelenségében csak a varázslók
képzettek, más nem törődik vele ilyen részletesen. Egy pap csupán akkor érzi
meg ellenségként a feketemágust, amikor őt már a természet is „kitagata” -
legsúlyosabb feketemágia fokozat.
Tehát a feketemágia törvényei:
„Feketemágiának
számít minden varázslat és mágikus praktika:
·
mely a
legcsekélyebb mértékben is megbolygatja a lélekvándorlás törvényeit.
·
mely
erőszakkal kiszakítja a lelket a testéből, avagy más-lelket, lényt plántál bele
a test igazi tulajdonosának akarata ellenére.
·
mely
közvetve vagy közvetlenül öngyilkosságba, vagy gyilkosságba hajszolja az
áldozatot, annak saját akarata ellenére.
·
mely
romboló, ártalmas hatást hoz létre közvetlenül a testen belül.
·
mely
közvetlenül kivonja az életerőt (Ép) a testből.
·
mely az
élőlények tömeges (vagy felesleges) pusztulását vonja maga után
·
melynek
leírásában ez külön megemlíttetik (pl.: Kisajtolás diszciplína)”
(Első
Törvénykönyv, 291. Oldal - korábban Rúna II/4, Kasztok kínpadon - a varázsló.)
Plusz:
·
A nekromancia még nem feltétlenül feketemágia.
·
A halál szféra nem feketemágia.
·
A boszorkánymesteri mágia még nem feltétlenül
feketemágia.
·
A Halál szféra úgy hat az elfekre, félelfekre,
mint a nekromancia.
Remélem, sikerült kicsit összegezni, elemezni a
feketemágia kérdését, és ezzel leegyszeresűtíteni mind a gonoszság
megítélésének kettősségét, mind a feketemágia szabályainak alkalmazását és
annak világba illesztését.
Kérdés:
VálaszTörlésEz alapján " mely az élőlények tömeges (vagy felesleges) pusztulását vonja maga után" a tűzmágia tekintélyes része feketemágiának minősül?
Alapból nem... csak ha úgy alkalmazzák! (lélekidézést nehéz úgy végezni, hogy ne avatkozzunk be a körforgásba...) De egy tűzszőnyeget, kitörést már a varázsló/tűzvarázsló választja meg, hogyan, mikor alkalmazza. Amennyiben egy célpont kedvéért az egész piacteret (az ott tartózkodókkal együtt) elhamvasztja, úgy feketemágiát követett el.
VálaszTörlésTehát a válasz, részben igen. Nem úgy, mint azoknál a varázslatoknál, pszi alkalmazásoknál, ami Mindenképpen fekete mágia (pl. kisajtolás), hanem az alkalmazás körülményeitől függően. Szinte minden kaszt legtöbb varázlsatát lehet "fekete módon" alkalmazni...
Huh, jó rég kérdeztem, és jó rég jött rá válasz.
VálaszTörlésSzóval. Az első törvénykönyvben a boszorkánymesternél a természeti katasztrófák mágiájánál (nem pont ez a neve, de most nézzen utána, akinek hét anyja van) ki van jelentve, hogy mindegyik feketemágia, míg az ÚTK-ban nincs. Namármost, egyszer a partyban egy boszmester azzal próbált erdőtüzet oltani, hogy egy jégesőt csinált a területre. Ez nem számít feketemágiának? A jégeső azért brutál veszélyes cucc, nem?
Ehhez kapcsolódik, hogy hergoli villámmester tud-e egyáltalán a villámokon kívül bármilyen mágiát használni...
Következő kérdés: ezek szerint a Gólem, mint olyan, kizárólag feketemágia terméke lehet? Homonkulusz szintén? Ugyanis mindkettőbe kötelező lelket pakolni, ami megzavarja a lélekvándorlást.
Viszont ha olyan lelket rakok bele, ami már eleve nincs benne a lélekvándorlásba, akkor mi van? (Pl különböző kárhozott élőhalottaké)
Ráadásul az ÚTKban nincs benne olyan a listában, hogy gyilkosságba, vagy öngyilkosságba hajszolás is az volna, a nagy ződ'-ben nem tudom, az nincs meg, de nem rémlik onnan sem.
Az UTK-s kérdésekre válaszoljon "akinek hét anyja van". ;)
VálaszTörlés