„A maremita rend azon tagjai, akik a Dúlás háborújában
hazájuk védelmére keltek, azonosító és vezeklés gyanánt metszették eleven
húsukba Darton mosolyát. Fogadalmuk értelmében nyílt sebként csak az
Államszövetség felszabadulásáig kellett viselniük… az életben maradottak arcán
azonban mindmáig látható és tapintható kettős hege.” (Szinergium,12.old) Eddig
az idézet.
A Dartonmosoly mint fogalom, jelenség sokáig ismeretlen
volt a MAGUS-ban, első megjelenése a Szinergium nevű művészeti albumban
történt. A cikk célja a Dartonmosoly, a megjelenési körülményeinek és
hitelességének vizsgálata, hogy megállapítsuk, jó-e, hogy van egy ilyenünk is
Yneven.
Ismerni kell a Szinergium, a mindmáig egyetlen MAGUS
művészeti album megjelenésének körülményeit. Egy kudarcba fulladt számítógépes
játék grafikai terveinek újrahasznosítását, a közelgő karácsonyt, amire egy
kiadónak illő előrukkolnia valamivel, és már készen is van egy minimális
munkával kellően drágán eladható kiadvány. Hogy a koncepció sikeres vagy nem,
azt most nem vizsgálom, de sokat elárul a dolog egyediségéről, hogy azóta sem
született párja, vagy más tagja a sorozatnak, pedig Yneven lenne még téma. Itt
a lényeg csupán annyi, hogy amennyi rajzot csak lehetett, megpróbáltak
felhasználni, és ynevi tartalommal megtölteni, rájuk fogni, amit csak lehet.
Erre jó bizonyíték, aki ismerte a készülő játék képeit - még talán mindig
fellelhetők az Interneten - az, hogy nem mindegyik olyan szöveggel, csoportban
jelent meg az albumban, ahogy ott szerepelt. Hogy a Dartonmosolyosnak címzett
harcos vajon eredetileg is Dartonita paplovagnak készült-e, nem fontos, a
vállán ülő varjú megerősíti, a francia kártyáról kölcsönzött szimbólumok a
ruháján furcsává teszik, a hozzá írt szöveg viszont hiteltelenné teszi a
koncepciót. Mindez csupán azért lényeges, hogy bizonyítást nyerjen, mennyire
nem eredeti, mennyire hirtelen és légből kapott koncepció is a Dartonmosoly
jelensége.
A legjobb példa és bizonyíték erre persze Ray O'Sullivan
két regénye, a Dartonita-kultusz alapját képező Sötét zarándok és Sötét térítő,
amely olyannyira nem tartotta fontosnak a Dartonmosoly jelenségét, hogy meg sem
említette. Vagy azért nem, mert még nem is létezett akkor. Ráadásul, azóta (még
a Szinergium előtt) van már egy Dúlásos könyvünk is, amely úgyszintén elfelejti
megemlíteni a Dartonmosolyt. Kijelenthetjük hát, hogy egy új koncepcióról van
szó.
Ez egyáltalán nem lenne probléma, hiszen új koncepciókra
szükség van. Csak átgondoltam. Na ez az, amiben a Dartonmosoly nagyot hibázik,
illetve az, aki megpróbálja beleerőltetni a MAGUS-ba.
Maga a Dartonmosoly
egyébként egy nagyon jó ötlet, kellően „beteg”, ahhoz, hogy Dartonita legyen,
kellően fittyet hány a józan észre és a halál közelségére. Hihető és hangulatos
dolog lenne egy olyan lovagrendnek, amely a halál istenét szolgálja. Nem csoda,
hogy többen is ráharaptak a dologra, egy egészen játék-szagú cikk is készült az
ötletét felhasználva, Gulandro tolmácsolásában. Ráadásul a szövegben
megfogalmazott azonosítás is működőképes, hiszen mint köztudott, a Dartonita paplovagok
nem viselnek sisakot a csatában sem - kivéve persze az UTK-t, de ezt most
inkább hagyjuk.
A problémát az jelenti, hogy megpróbálják - illetve egészen
pontosan egy író, Gáspár András - beleerőltetni a dolgot a Dúlásba. Az azóta
megfogalmazott kritikákra adott add-hoc válaszokkal pedig végképp lejáratja a
jelenséget.
Vizsgáljuk meg a Dartonita lovagrendet a Dúlás idején.
Egészen egyszerű választ lehetne a kérdésre adni, ha rendelkeznénk a Dartonita
lovagrend alapításának pontos évszámával. Ezt azonban sem a két Airun-kötet,
sem Airun Al Marem életrajza (KKUK és Summarium) sem az azóta megjelent
könyvek, a Szinergium sem tisztázza. Ez utóbbi még jól össze is kavarja a Sötét
Próféta életének eseményeit, mivel semmi jelentősége a változtatásoknak, és
semmilyen későbbi mű nem használja ki őket, okkal feltételezhető, hogy egyszerű
elírásokról van szó.
Airun Al Marem Psz. 3644-ben született (A KKUK, a Summarium
és a Geofrámia szerint) míg ezt az időpontot a Szinergium szerint Psz. 3631. Az
két eredeti életrajz további eseményeket is dátumoz a próféta életében: Psz.
3663-ban pappá szentelik (a Geofrámia szerint 18 évesen, ez minimális különbség
csupán). Psz. 3675-ben találkozik a Vaskezűvel és Álmot lát, melyben Darton
kinyilatkoztatásában részesül. Ebben az évszámban megegyezik a KKUK, a
Summarium és a Geofrámia is. Csak ezután kezdődhet tehát a Maremita rend
megalakítása, és terebélyesedése, amelyről a szövegek nyilatkoznak. Mindezt
úgy, hogy még nem történt meg a Darton földi helytartójává való kikiáltása,
hiszen az Ó-Pyarron pusztulása után következik be. Azaz addig kevéssé lehetett
ismert a rend. Ráadásul már szerveződik az a mozgalom, amely a sivatagba,
Amhe-Ramun fegyverzetének megszerzésére vezeti a kalandozókat, ezzel
magyarázzák, hogy a "legyőzhetetlen" nagyon, Sonnos, Al-Marem és
mások miért nem voltak képesek megvédeni Ó-Pyarront a Tizenhármak ellenében -
mert nem voltak ott.
Airun ráadásul nem volt egyedül, elkísérte újonnan
szerveződött rendje is, a Vihar Ibara felett című antológiában megjelent
novellában ugyanis Darton-paplovagokkal körbevéve szaladgál a sivatagban. Tehát
vitte magával paplovagjait. Vajon hányan lehettek egy szűk év alatt, Ynevi
méretekben (kontinensen, távolságokon, hírközléssel, stb.) szerveződő teljesen
új rendben? Valószínűleg nem sokan. Azok pedig elmentek Airunnal amundokat
üldözni… egy szűk év alatt, ráadásul kalandozás közben aligha volt idő
"bázist" kiépíteni, híveket toborozni és olyan rendszert szervezni,
amely biztosítja a rend működését a vezető távollétében is. Sokkal életszerűbb
az, hogy magát Airunt követte az egyre népesedő hívek tábora, hiszen még az
elején tartunk a Maremita rendnek. Tehát nem igazán tartom hihetőnek, hogy meghatározó
mennyiségű, már Maremita paplovag álljon rendelkezésre a Dúlás idején, akik
Pyarronért harcolva fogadalomképpen felvágják az arcukat. Ráadásul túl is élik.
Airun feltételezhetően nem a legamatőrebbeket vitte magával a sivatagba Yneveet
megmenteni, tehát ha hagyhatott is volna hátra paplovagokat, nyilván a
gyengébbeket. Akik túlélték a Dúlást, ott, ahol a pyarroni istenek kegyeltjei
sorra pusztultak el, akik pedig nem voltak ám piskóták, akármilyen táposnak
tekintjük a Maremitákat - akik még nem is igazi Maremiták voltak ekkor még, a
kiképzésüket tekintve, mert bizonyos, hogy az alapítás évében, a rend
születésekor még nem rendelkeztek a próféta legyőzhetetlen harci stílusát
oktató kiképzőkkel. Az sem igazán hihető, hogy nem voltak ott a harcok
sűrűjében, hiszen a Dartonmosolyt igazán hősinek, az azt viselő paplovagokat a
vitézség netovábbjának állítja be például a jelenséget dogmatikusan erőltető
Garmacor vére is, tehát bizonyosan nem csak egy ork segédcsapat szélét
aprították meg a Dúlás során a hős Maremita paplovagok felvágott arccal. (Az
ugyancsak érdekes, hogy az a néhány, Dúlást megjárt és túlélt Maremita hős
egyike áll őrségben az említett regényben… aki látott már katonát, tudja, hogy
nem éppen egy hősnek való munka - nem is ők végzik. Persze nem kizárható, csak
éppen nagyon erőltetett.)
Lehet, ezzel lenne magyarázható Airun Al Marem születési
évének megváltoztatása? Mert ha minden észámon tolunk egyet tizenhárom évvel
korábbra, akkor ez a tizenhárom év azért elegendő lehet egy olyan rend
kiépítéséhez, amely egyszerre tudja biztosítani Airun kíséretét a sivatagba és
a Dúlás során „mosolyogva” szereplő paplovagokat is.
Azt a koncepciót vizsgálva úgyszintén igen furcsa a nagy
mennyiségű, kellően erős paplovag állomány megléte a Maremita oldalon,
miszerint a Dúlás okozta sokk sodorta az embereket a mindenféle, hagyományos
pyarronita vallástól eltérő oldalakra, lásd a szerzeteseknél például. Ugyanezt
bizony a Maremita renddel kapcsolatban is ezt nyilatkoztatja ki a Geofrámia,
amelyben Gáspár András átgondoltan, a szükséges változtatásokkal egybegyúrva
tálalja az olvasó elé Ynev összefoglalóját: „A Dúlást követően Darton kultusza
pyarronita illetve Maremita ágra vált szét” olvashatjuk Darton leírásában.
Tehát nem a Dúlás előtt.
A fenti szempontok rávilágítanak, mennyire sántít a Dúlás
során felvonuló Maremita paplovagok utólagosan kitalált és erőltetett
koncepciója. Hogy ez így van, nem csak ez jelzi, de az is, mennyire fontos,
hogy - több új, sántító, a közönség által nem feltétlenül örömmel fogadott -
jelenséghez hasonlóan, mint pl. az aquir hangszálakkal felszerelt dorani nekromanták
- dogmatikusan bele kell erőltetni minden megjelenő, Gáspár András által írt,
vagy az ő befolyását nagyban mutató műbe, hiszen „el kell hitetni”, „lekell
nyeletni” az emberekkel, hogy most már ez Ynev.
A kritikákban megfogalmazott „hazugságokra” persze érkeznek
a csípőből adott válaszok - tovább növelve a káoszt. A Garmacor vére kritikával
kapcsolatban megfogalmazott írói álláspont szerint már nem is annyira Maremita
paplovagok harcoltak Ó-Pyarronban, mint inkább csak náluk létezik ez a
hegyomány, merth hát hogyan gondolhatja bárki is (pl. én), hogy egy rendnek nem
létezhetnek a létrehozása előttről származó hagyományai? (kéretik jegyzőkönyvbe
venni, hogy a rend még nem létezett…) Dehogy nem, csak hát eddig arról volt
szó, hogy a Maremita rend azon tagjai… persze, ha nagyon csűrjük-csavarjuk a
szót, akkor senki nem mondta, hogy ezek a maremiták már akkor is maremiták
voltak… Ez ugyanakkor felvet még egy kérdést. Feltételezzük, hogy voltak olyan
hős lovagok, akik a Dúlás során Ó-Pyarron védelmére keltek, és még nem
tartoztak ugyan a Maremiták nem létező rendjéhez, ám halálra szántan mégiscsak
Darton akkor egyáltalán nem népszerű alakját, és a metszett mosolyt
választották. Sokuk túl is élte a Dúlás háborúját, és hős lett, tiszteletet
vívva ki a Dartonmosolynak. Ezek a lovagok nyilvánvalóan eloszlottak a létező,
népszerűvé váló rendek között, illetve valószínűleg maradtak függetlenek is
közöttük. Tehát, eszerint nem csak a Maremiták között, de pl. Viadomóban, az
Oroszlánszív lovagok soraiban, a Vastenyerek között, és más lovagrendek
soraiban is nyugodtan élhetne ez a hagyomány, hiszen valószínűleg mindenki,
mindenhol tisztelettel adózna az arcukat összevágó, mégis hős őrültek előtt. A
Dartonmosoly azonban nem csak nevében, eredeti megjelenésekor alkalmazott
leírásában (Szinergium) kötődik csak a Maremitákhoz, a Garmacor vérében is
azonnal egyértelmű, hogy csak és kizárólag Al-Marem dartonitái lehetnek azok,
akik között a főhős meglátott egy Dartonmosolyt viselőt, azaz egyértelmű, hogy
csak náluk létezik a jelenség. Bizony, a csípőből adott válaszok megint
csapdába sodorták a neves szerzőt. Persze, ez nem biztos, hogy számít, hiszen
mint megtudhattuk, a fentebbi, elemzésemhez használt adatok, évszámok, amelyek
legalább három hivatalosan, az eredeti MAGUS körében kiadott, nyomtatott
formában megjelent könyvben is szerepel, amelyek közül nem egyhez van köze
Andrásnak is, hamisak, és csak a pyarroni egyházi Maremita-ellenes propaganda
eszközei. Hát, érdekes vitáknak nézünk elébe a MAGUS háza táján. Lehet, hogy kiderül,
a pyarroni millennium is 678-ban volt? Csak úgy megkérdezem: vajon egy szerzőt
hányszor kell melléfogáson, tévedésen, vagy szándékos ferdítésen kapni, hogy
hitelét veszítse? Persze, sokak szerint ez már a Geofrámiát követően
megtörtént, mások a Bíborgyöngyök Szarvasírtós novellájához kapcsolják az
eseményt.
Jó példa a fentire az ugyancsak nagy hirtelenjében megírt,
feltételezhetően kissé átgondolt szösszenetek mindenféle Dartonita
felekezetekről. Annak ellenére, hogy a pyarroni vallásnak 500-1000 év kellett,
hogy igazán elterjedjen és megtelepedjen, valamint hogy a Dartonita vallás
híveinek száma „Airun Al Marem, a próféta fellépéséig viszonylag csekély volt”
(Summarium), egy új agymenés szerint a Psz II. és III. században MÁR olyan
megosztottság jellemzi a vallást, hogy komoly, (azóta is létező) felekezetekkel
rendelkezik. Természetesen hol máshol, mint Caedonban… nehogy már egy
kegyvesztett kritikus anyagai hivatalosak maradhassanak - most akkor van súlya
a fórumos kijelentéseknek, vagy nincs?
Visszatérve a Darton-mosolyhoz, a koncepció érdekessége és
népszerűsége, Dartonos jellege megér annyit, hogy a fentebbi furcsaságokat
tisztázva, átlépve megmaradjon Ynev világán. Hogy ezt a Maremita rend
megalapításának korábbra hozatalával érik majd el, vagy a sok
"mosolygó" paplovag lép majd be egyöntetűen Airun Zászlaja alá,
amikor ő Darton Ynevei helytartójának kiáltja ki magát, a jövő zenéje. Nem
foglalok állást, bár ezzel lehetne irányítani az eseményeket, ugyanis szép
lassan valószínűleg a másik álláspont válna hivatalossá… már amennyiben
elfogadjuk, hogy a hivatalos kiadványokat indulatos, hirtelen összedobált fórum
hozzászólások írják felül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése